Fantezia planului, paleta de sunete improvizate puternic de catre compozitor, era genul favorit al lui Mozart. Mozart a scris numai 3 modele, toate in chei minore. Fantezie in C Minor K475 a fost conceputa ca echivalentul experimental al uverturii Sonata C Minor K 475, Mozart a catalogat cele doua piese separat si dupa aceea a interpretat Fantezia. Modelat de complementul lor literar in poezia romantica, baladele lui Chopin dezvaluie episoadele in masuri 6/8. Balada in F Minor este ultima si cea mai importanta dintre cele 4 si este in atentia summit-ului lui Chopin. Castiga recunoastere fparte repede ca fiind legatura ce lipsea intre Chopin si secolul XX polonez. Karol Szymanowski, ambitos si plin de energie, trece la dezvoltarea romantismului german (Wagner) si misticismului rusesc (Scriabin). In aceasta piesa ambitioasa pentru pian atrge atentia la gesturile operei arioso si armonia culorilor non-functionale, plasandu-se intr-un fundal plin de amintiri ale lui Richard Strauss. De-a lungul distinsei cariere a sa de compozitor, pianist si dirijor, Yehudi Wyner a servit ca principal dirijor la Universitatea Yale, decan musical la SUNY, profesor de compozitie la universitatea Brandeis si profesor la Harvard, Cornell, Tanglewood si Academia Americana din Roma. Stilul sau este un amalgam de musica solemna si argoul american influentat de jazz, vaudeville. Caractere mai voioase pot fi ascultate in “Don Trei Degete” si “Prin Compozitie”, intre timp, “Adio, Roma, Adio” isi trage radacinile din Brahms. Versiunea de inceput a lui Tannhauser, interpretata in Dresda in 1845, a avut ca raspuns prompt compasiunea viruosului Liszt. Uvertura de inceput a corului Pelerin incepe cu tema salatoare a puterii dragostei, frenezie de extaz orchestral unde nu este numai simbolul total al erei romantice dar si personalitatea semnificanta a lui Liszt.