Skip to main content

Deschiderea Festivalului ICon Arts | Recital canto și violoncel

Vă invităm luni, 22 iulie, orele 19:00, la primul recital de canto și violoncel, care deschide Festivalul ICon Arts Transilvania 2024, susținut de cursanții Academiei ICon Arts alături de invitații: Veronica Anușca (soprană), Dan-Cristian Hodrea (bas-bariton) și László Fenyö (violoncel), acompaniați la pian de Adina Alupei și Andra Mărgineanu.

Festivalul ICon Arts Transilvania 2024 este cofinanțat de Ministerul Culturii și Consiliul Judetean Sibiu.

 

VERONICA ANUȘCA (SOPRANĂ)

Născută în Piatra Neamț, unde a studiat cu profesorii Elena Botez și Ionel Ceobanu la Liceul de Artă „Victor Brauner”, Veronica a absolvit Facultatea de Interpretare Muzicală şi cursurile de masterat din cadrul U.N.M.B., secţia Canto, la clasa de canto a prof. univ. dr. Ionel Voineag, iar în martie 2019 a obținut titlul de Doctor în muzică la Universitatea Națională de Muzică din București, având conducător al lucrării pe doamna prof. univ. dr. dr. h. c. Valentina Sandu-Dediu.

A obținut premii importante la competițiile de specialitate și a fost distinsă cu diplome și medalii, printre care: Premiul II la Concursul Internaţional de Canto Hariclea Darclee, Brăila, Premiul I la Concursul Internaţional de Canto „Maeştrii Artei Lirice” – Petre Ştefănescu-Goangă la Opera Națională București, Marele Premiu la Concursul Internaţional de Interpretare Vocală „Sabin Drăgoi”, Timişoara, Premiul pentru Debut la secţiunea Operă în Gala Premiilor VIP pentru Artele Spectacolului, România, Diploma și Medalia de Excelență pentru performanța artistică acordate de Uniunea Muzicienilor Interpreți din Romania și altele.

Pregătirea muzicală intensă i-a permis abordarea unui repertoriu extrem de vast, pornind de la muzica barocă (recitaluri de arii baroce și roluri de operă printre care Morgana din Alcina de G.F. Händel și Zima din Les Indes Galantes de J. Ph. Rameau, dar și muzică religioasă, oratorii, mise, pasiuni printre care Stabat Mater de Pergolesi, La Ressurezione, Messiah de G.F Händel, Te Deum de Purcel, Johannes Passions și Matthäus Passions de J. S. Bach etc.), repertoriu clasic de operă și vocal simfonic (Missa Nelson și Stabat Mater de Haydn, Requiem, Exultate Jubilate, Marea misă în do minor, Misa Încoronării, alte mise și rolurile Susanna din opera Le nozze di Figaro și Donna Anna din opera Don Giovanni de W.A. Mozart) repertoriu de operă (Lucia în Lucia di Lammermoor de G. Donizetti, Musetta din La Boheme de G. Puccini, Gilda în Rigoletto de G. Verdi, Violetta Valery din La Traviata de G. Verdi etc), vocal simfonic (Peer Gynt de E. Grieg, Clopotele de Rahmaninov, Visul unei nopți de vară de Mendelssohn-Bartholdy, Pettite Messe Solennelle și Stabat Mater de G.Rossini, Carmina Burana de Carl Orff etc) și muzică contemporană, din care multe lucrări au fost scrise special pentru vocea sa.

Veronica Anușca și-a început cariera artistică încă din perioada studiilor de masterat la Opera Națională București în cadrul Studioului Experimental de Operă și Balet Ludovic Spiess, unde a debutat în operele Rita (în rolul titular) de Donizetti și I Capuleti ed i Montecchi, rolul Giuliettei de V. Bellini, iar mai apoi, după premiul I obținut la concursul organizat în instituție, pe scena mare a operei în rolurile Adela din opera Die Fledermauss de J. Strauss și Oscar din opera Un ballo in maschera de G. Verdi. Tot pe scena Operei Naționale București a debutat și în rolurile Gilda din Rigoletto de Verdi, Musetta din La Boheme de Puccini, Lucia din Lucia di Lammermoor de Donizetti, Violetta din La Traviata de Verdi, Adina din L’Elisire d’amore de Donizetti, Susanna din Le nozze di Figaro de Mozart, Norma din Norma de Bellini, Anna Sergheevna din Doamna cu cățelul de Livia Teodorescu-Ciocânea.

Colaborează frecvent cu opere, filarmonici și diferite instituții de cultură din țară și din străinătate (Winslow – Anglia, Gdansk – Polonia, Roma, Lecce – Italia, Vilnius – Lituania, Viena – Austria) și a participat în turnee în Olanda, cântând pe majoritatea scenelor de vocal-simfonic de aici, inclusiv superba Concertgebouw din Amsterdam.

A evoluat sub bagheta unor dirijori de renume internațional (Christian Badea, Cristian Mandeal, Adrian Butterfield, Leo Hussain, Cem Mansur, David Crescenzi, Vlad Iftinca, Michele Gamba, Raymond Janssen) și în regii semnate de nume importante, printre care Lucia di Lammermoor a lui Andrei Șerban, spectacol datorită căruia Veronica a rămas adânc întipărită în memoria publicului Operei Naționale București.

În paralel cu activitatea artistică, Veronica Anușca și-a început cariera de profesor de canto încă din anul 2005, predând la licee de muzică din țară, în prezent ocupându-se de perfecționarea tinerilor colaboratori ai Studioului de operă al Operei Naționale București.

 

DAN-CRISTIAN HODREA (BAS-BARITON)

Între 2013 – 2018 a absolvit „Sigismund Toduță” Școala Doctorală a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca.
Teza de doctorat: „Representative character of the Italian Bel canto”
Coordonator: prof. univ. dr. Nelida Nedelcuț

2007 – 2009: Academia de Muzică „Gheorghe Dima”
Canto și producție artistică, Cursuri de măiestrie în canto, clasa Marius Budoiu

2003 – 2007: Academia de Muzică „Gheorghe Dima”
Canto și producție artistică, secția Canto, clasa Marius Budoiu

1997 – 2002: Academia de Muzică „Gheorghe Dima”
Instrumental; Interpretare, secția Oboi, clasa Aurel Marc

1992 – 1996: „Sigismund Toduță” Colegiul de Muzică, Cluj-Napoca

ACTIVITĂȚI PROFESIONALE
2023 – prezent: Conferențiar universitar doctor – Academia de Muzică „Gheorghe Dima”
2018 – 2023: Lector universitar doctor – Academia de Muzică „Gheorghe Dima”
2017 – 2018: Asistent universitar colaborator – Doctorand, Academia de Muzică „Gheorghe Dima”
2015 – 2017: Asistent universitar colaborator – Doctorand, Academia de Muzică „Gheorghe Dima”
2014 – 2015: Asistent universitar – doctorand, Academia de Muzică „Gheorghe Dima” – Filiala Piatra-Neamț
2011 – prezent: Artist liric, Opera Română, Cluj-Napoca
2000 – 2011: Artist liric, Filarmonica „Transilvania”, Cluj-Napoca

SPECTACOLE
OPERĂ:
W.A. Mozart: “Don Giovanni” (Leporello), “Die Zauberflote” (Papageno), “Le nozze di Figaro” (Count Almaviva)
B. Cimarosa: “Il Matrimonio Segreto” (Count Robinson)
G. Rossini: “Il barbiere di Siviglia” (Bartolo), “La Cenerentola” (Don Magnifico, Alidoro)
G. Donizetti: “LElisir damore” (Dulcamara), “Don Pasquale” (Don Pasquale)
G. Bellini: “I Puritani” (Giorgio)
G. Verdi: “Un Ballo in Maschera” (Samuel), “La Traviata” (Baron Douphol, Marquis D’Obigny), “Nabucco” (Grand High Priest), “Rigoletto” (Marullo)
R. Wagner: “Tannhauser” (Biterolf), “Rheingold” (Fasolt)
G. Puccini: “Turandot” (Ping), “Boema” (Schaunard), “Gianni Schicchi” (Gianni Schicchi)
J. Strauss: “Lilac” (Frank)
J. Offenbach: “Orpheus in Hell” (Jupiter)
G. Bizet: “Carmen” (Morales)
Fr. Lehar: “Merry Widow” (Mirko Zeta)
J. Massenet: “Werther” (Albert)
F. Loewe: “My Fair Lady” (Higgins)
B. Harry: “D’ale carnavalului” (Mache Răzăchescu)
C. Țăranu: “Oreste și Oedipe” (Voce)
C. Trăilescu: “Motanul încălţat” (Robul)
M. Ungureanu: “Dramă la Mânăstire” (Anton Pann)

MUZICĂ SIMFONICĂ:
G.Fr. Handel: “Messiah”, “Dettinger Te Deum”, “Funeral Anthem”
J.S. Bach: “Marea Misă în si minor”, “WeihnachtsOratorium”, “Matthäus-Passion”, “Johannes-Passion”, “Cantata Cafelei”
W.A. Mozart: “Requiem”, “KronungsMesse”
J. Haydn: “Theresienmesse”, “Nelsonmesse”, “Paukenmesse”
M. Haydn: “Missa pro defunctis (Requiem) în do minor”
L.v. Beethoven: “Simfonia a IX-a”, “Misa în Do Major”, “Missa Solemnis”
F. Mendelssohn-Bartholdy: “Elias”, “Die erste Walpurgisnacht”
C. Saint-Saens: “Oratorio de noel”
G. Faure: “Requiem”
P. Constantinescu: “Oratoriul de Paște”
S. Rahmaninov: “Clopotele”
B. Bartok: “Cantata Profană”
M. Negrea: “Requiem – Parastas”
S. Toduță: “Missa”
Fr. Liszt: “Via Crucis”
M. Theodorakis: “Requiem”
M. Mitrea-Celarianu: “Par ce fild`or”
C. Țăranu: “Dedicaţii”

A LUCRAT CU DIRIJORI PRECUM:
Sir Lawrence Foster, Alain Paris, Horia Andreescu, David Crescenzi, Nicolae Moldoveanu (Elveția), Alexandru Lăscae, Sabin Păutza (SUA), Sascha Goetzel (Austria), Romeo Râmbu, Cristian Brâncuși, Kurt Philippi, Cristian George Neagu, Dorin Frandeș, Victor Dumănescu, József Horváth, Cristian Sandu, Adrian Morar, Ciprian Para.

MASTERCLASS-URI
2006 Brăila – Mariana Nicolesco

CONCURSURI DE CANTO:
2007, Cluj-Napoca: Concursul Național de Canto „Sigismund Toduță”, Premiul Special România
2010, Brăila: Concursul Internațional de Canto „Hariclea Darclee”, Premiul Special al Juriului România

 

LÁSZLÓ FENYÖ (VIOLONCEL)

Violoncelistul maghiar László Fenyö, născut în 1975, face parte din elita mondială a violonceliștilor de când a câștigat Concursul Internațional Pablo Casals din 2004 de la Kronberg, Germania.
Este aclamat ca fiind unul dintre cei mai interesanți artiști ai zilelor noastre de către publicul și criticii săi.

Având capacitatea unică de a prezenta intențiile compozitorului, acesta își captivează și fascinează publicul. Prin abilitățile sale tehnice uluitoare și prin expresivitatea emoționantă, concertele sale devin experiențe speciale, în care muzica poate fi explorată din nou cu fiecare concert.

În ultimii ani, László Fenyő a concertat pe cele mai renumite scene din întreaga lume, inclusiv la Concertgebouw din Amsterdam, Wigmore Hall din Londra sau Gasteig din München. A fost solist alături de orchestre precum Orchestra Simfonică din Singapore, Orchestra Simfonică Coreeană, Orchestra Simfonică Radio din Frankfurt, Beethoven Orchester Bonn, Staatskapelle Weimar, Philharmonia Hungarica, Orquestra Metropolitana de Lisboa, Orchestra Simfonică din Lancaster, Orchestra Simfonică din Shanghai, Orchestra Filarmonică din Christchurch, Orchestra Filarmonică din Bogota, Orchestra Filarmonică din Sofia și Sinfonietta Cracovia. A interpretat de multe ori cu dirijorul Krzysztof Penderecki.

În 2005, a primit mult râvnitul Premiu Franz Liszt acordat de Ministerul Culturii din Ungaria, precum și Premiul Junior Prima în 2008.

László Fenyő și-a început educația muzicală în Ungaria. Încă de la vârsta de 13 ani a devenit elev al profesorului László Mező la Academia de Muzică Franz Liszt din Budapesta. Mai târziu, în timp ce își continua studiile la Lübeck cu profesorul David Geringas, tehnica sa briliantă, simțul și siguranța stilului și repertoriul său neobișnuit de vast, i-au adus mai multe premii la concursuri importante.

Printre acestea se numără Concursul Internațional de Muzică de la Geneva, Concursul Rostropovich de la Paris, Concursul Adam Cello de la Christchurch și Concursul Radioului Maghiar de la Budapesta.

După finalizarea studiilor, și-a extins în mod decisiv orizonturile muzicale sub tutela lui Bernard Greenhouse. László Fenyő a fost violoncelist principal al Filarmonicii Maghiare din 1998 până în 2001 și al Orchestrei Simfonice Radio din Frankfurt din 2001 până în 2012.