
Miercuri, 5 februarie, orele 18:00, chitaristul Costin Soare va face un popas la Centrul Cultural Apollonia, Banca de Cultură, parte dintr-o serie de recitaluri cu un program integral de muzică renascentistă, o panoramă a principalelor genuri muzicale dedicate unor instrumente emblematice ale epocii: lăuta și vihuela.
Intitulat “Songs, Fancies and Dances”, recitalul propune o călătorie muzicală în Anglia, Spania, Italia, Ungaria și Franța, cu lucrări compuse de către unii dintre cei mai importanți compozitori-interpreţi ai vremii: de la contemporanul lui Shakespeare, John Dowland, lutist la curtea reginei Elisabeta I, la Bálint Bakfark, muzicianul maghiar născut la Braşov, Orpheus Pannoniae, cum îl numea polonezii; de la pleiada de interpreți la vihuela din Secolul de aur al muzicii spaniole, precum Luis Milan, Alonso Mudarra, Luys de Narvaez, la cel supranumit Il Divino, italianul Francesco da Milano.
Melomanii vor avea ocazia să asculte cântece celebre în epocă precum Flow My Tears sau The Woods so Wild, variațiuni pe teme precum O, Gloriosa Domina sau Conde Claros, fantezii, unul dintre cele mai cunoscute genuri muzicale polifonice ale vremii, dansuri renascentiste însoţite de improvizaţii instrumentale încărcate de virtuozitate. Programul va conţine şi o transcripţie inedită pentru chitară realizată de Costin Soare după piesa Non accedat ad te malum, un aranjament al lui Bálint Bakfark după o lucrare vocală religioasă inspirată din Psalmul 90 a unuia dintre cei mai mari compozitori din Renaştere, Josquin des Prés.
Costin Soare este unul dintre cei mai apreciaţi şi activi muzicieni români, îmbinând în mod fericit o frumoasă carieră concertistică (chitarist şi lutist) cu cea pedagogică (profesor la C.N.A. „Dinu Lipatti”, Bucureşti şi cadru asociat dr. la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti în perioada 2002-2023), fiind, de asemenea, director artistic al Festivalului Internaţional „Serile de chitară”, proiect de succes în cadrul căruia concertează chitarişti de top din întreaga lume.
Cu o experienţă de 13 turnee internaţionale la activ (peste 80 de concerte în ţară şi străinătate – Ungaria, Danemarca, China – în ipostază solistică sau alături de muzicieni precum flautistul Ion Bogdan Ştefănescu, violoniștii Valentin Şerban și Vlad Maistorovici, violistul Marius Ungureanu, mezzosoprana Claudia Codreanu, actriţa Daniela Nane, actorul Ionel Barac), chitaristul Ioan Bănescu (Duo HESPERUS), 3 CD-uri solo, primul lansat în 2014, „Nocturne şi dansuri”, cel de-al doilea în 2020, intitulat „Oglinzi”, iar al treilea, „Oraşe invizibile şi fiinţe imaginare” – Muzică contemporană românească pentru chitară (2021) şi unul cameral în 2017, „Twenty Shades of Music” (alături de Ion Bogdan Ştefănescu), cu peste 250 de concerte desfăşurate în ţară şi străinătate, muzicianul-chitarist Costin Soare este un promotor neobosit al muzicii clasice prin intermediul unui instrument a cărui voce intimă şi repertoriu sunt apreciate de publicul larg.
Pasionat de muzica contemporană, a iniţiat un proiect unic în lumea chitaristică de la noi, intitulat „Musica…”, parte a Festivalului Internaţional „Serile de chitară”, prin care încearcă să stimuleze creaţia pentru instrument, ocolit, până de curând, de majoritatea compozitorilor valoroşi din România. De la debutul proiectului, în 2012, la Muzeul Naţional „George Enescu”, a cântat în cele 9 recitaluri peste 25 de lucrări în primă audiţie, scrise de compozitori precum: Dan Dediu, Carmen Cârneci, Violeta Dinescu, Gabriel Almaşi, Gabriel Mălăncioiu, Şerban Marcu, Cătălin Ştefănescu-Pătraşcu, Sebastian Androne, Sebastian Ţună. În 2022 și 2023, cântă, după mai bine de 30 de ani de la premieră, alături de orchestrele din Iași, Sibiu, Bacău și Ploiești, Concertul pentru chitară și orchestră de Dumitru Capoianu, primul concert scris la noi dedicat chitarei clasice.
Este absolvent al cursurilor de masterat ale Royal Scottish Academy of Music and Drama – Glasgow, UK, cu o bursă completă de studii oferită de Associated Board of Royal Schools of Music, iar în perioada 2006 – 2008 studiază în cadrul „programului pentru profesori” la Universitatea de Educaţie (Departamentul de Muzică) din Sapporo, Hokkaido, Japonia (cursuri de dirijat orchestră, analiză-forme muzicale şi orchestraţie), ca bursier al guvernului japonez. În 2011, obţine titlul de Doctor în Muzică cu menţiunea “Magna cum laudae” pentru teza de doctorat intitulată „Sonata pentru chitară în perioada 1920-1950 – Generaţia neoromantică”; în perioada martie 2012 – februarie 2013 este cercetător bursier post-doctoral „MIDAS” al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, lucrând la o nouă ediţie a celor „4 suite pentru lăută” (transcripţia pentru chitară) de Johann Sebastian Bach.
În 2013 şi 2014 este invitat ca profesor la cursurile de vară ale Academiei Sighişoara, alături de muzicieni de marcă din ţară şi străinătate, iar din 2016 pînă în prezent susţine masterclass-uri şi concerte timp de 10 zile în fiecare vară în cadrul prestigioasei Academii ICon Arts Transilvania.
Program
ANGLIA
John Dowland (1563 – 1626)
– Lachrimae Pavan – Can She Excuse (Galliard)
William Byrd (1540 – 1623)
– The Woods so Wild
John Dowland (1563 – 1626)
– A Fancy (Fantasia)
SPANIA
Luys Milán (1500 – 1561)
– Fantasia de consonancias y redobles
Alonso Mudarra (1510 – 1580)
– Fantasia qui contrahaze la harpa en la manera de Luduvico
Luys de Narvaez (1500 – 1549)
– Fantasia del quarto tono
– Baxa de contrapunto (Lleva el tiple)
– Fantasia del Quinto tono
– Mille regres (Cancion del Emperador / Josquin)
– Seys differencias de contrapunto sobre “O, gloriosa Domina”
– Conde Claros
ITALIA
Francesco da Milano (1497 – 1543)
– Ricercare e Fantasia
UNGARIA
Bálint Bakfark (1507 – 1576)
– Non accedat ad te malum (Josquin)
FRANȚA
Adrian le Roy (1520 – 1599)
– Quatre Danses de Cour (Paduane / Almande / Passemeze / Branle gay)